torsdag den 3. februar 2011

Frustration


Små børn små bekymringer, store børn større bekymringer. Aldrig har et udsagn været mere rigtigt. Det er stadig min skønne store dreng, der ind i mellem giver anledning til bekymring. Som tidligere nævnt har han ikke rigtig nogle kammerater. Det er egentlig ikke noget der generer ham i hverdagen, for som han selv siger, så har han jo sine brødre. Nu er der imidlertid en Blå Mandag i vente og hvordan skal den mon blive for ham. Han har flere gange givet udtryk for, at han rigtig gerne vil til Fårup Sommerland og holde Blå Mandag, de har nemlig specielle konfirmand arrangementer og nu hvor Tivoli i Aalborg er lukket er der måske ikke så meget at få tiden til at gå med inde i Aalborg. Specielt ikke når det ikke interesserer én en døjt at kigge i forretninger og shoppe. Foreslaget om Fårup er nævnt i klassen, men der er tilsyneladende overhovedet ikke stemning for det. Det er selvfølgelig en skam for Anders, men han må prøve om han ikke godt kan få en hyggelig dag alligevel, sammen med de klassekammerater, han intet som helst har til fælles med. En mor kan jo ikke undgå at tænke lidt på det, specielt når han slet ikke glæder sig til denne dag. Kunne jeg da bare hjælpe ham.

7 kommentarer:

  1. Det gør ondt langt ind i mit hjerte, når jeg læser din historie; håber I finder en løsning, så din dejlige dreng får en dag, han vil se tilbage på med glæde

    SvarSlet
  2. Uh, hvor jeg føler med dig. Blå mandag er altid sat op med de helt store forventninger, og bliver tit meget mindre sjov, end man troede. Men det kan din dejlige dreng jo ikke bruge til noget.
    Er der ikke bare et par stykker (evt. fra en parallel-klasse), som kunne tænke sig en tur til Fårup? Biograf eller bowling? Jeg husker, at vi havde en snak på det forældremøde, som lå i foråret før mine børns konfirmation, og der er tingene tit lidt mere nuanceret. Der er jo intet i vejen for, at en lille flok vælger noget andet end de andre. Måske kunne de starte med fælles morgenmad og så gå hver til deres.
    Jeg håber godt nok, han får styr på det i god tid.

    SvarSlet
  3. Hejsa
    Jeg skal have nr. 3. konfirmeret i år - så jeg har været rumlen igennem et par gange før ;-)
    Ældste var heller ikke interesseret i at deltage i det som klassen foreslog, men ville hellere på shopping i Aalborg. På det tidspunkt, var der kun een valgmulighed i klassen.
    Så jeg foreslog at jeg i sommerferien ville tage ældste med sammen med en af hendes veninder, til en shoppetur i københavn... så tog hun med de andre på den kedelige blå mandag, og havde en fed shoppetur at se frem til i ferien ...
    Mellemste er en dreng, blev konfirmeret for 2 år siden, der var lavet lidt om - 7. klasserne havde skiftet skole, og gik nu sammen med 3 andre klasser - de 4 klasser - godt blandet, skulle konfirmeret med et spring på ca 1 måned - ligeledes er det i år med yngste. Men nu har skolen/forældrene valgt at holde fælles blåmandag(fed ide), så der er 3 valgmuligheder. Mellemste og et par kammerater havde egentlig ikke lyst til nogen af delene, så de blev hjemme hos os, købte masser af slik, chips, mm til hygge - og så så film hele dagen, og synes at de havde haft den hyggeligste dag af dem alle.
    I år skal yngste så for tur - og igen med 3 muligheder, som heller ikke falder 100% i god jord, og også her er der lavet tilbud om en shoppetur til København i sommerferien med kusinen og hendes mor(min søster), og det var de to tøser også med på, og så var det alligevel ikke så slemt at skulle vælge en af de andre løsninger ... for der er noget at se frem til.
    Det blev en længere kommentar, men håber du kan bruge inputtet til noget ;-)
    Rigtig god konfirmation, når I når så langt.

    SvarSlet
  4. Pyha, det er altså ikke nemt og vores moder hjerte bløder jo. Da mine blev konfirmeret tog nogen på tur til Odense og nogen til København, alle ville ikke det samme, så det er blevet lidt mere frit. Førhen tog de i tivoli alle mand men det er jo lukket så der er ikke rigtig noget for dem. Jeg synes måske også at fælles morgenbord for alle og valgfri tur derefter er en god løsning. Måske der er 1-2-3 der også vil med til Fårup ? det kunne være sjovt for ham, ellers skulle du måske lave en familietur ud af det, det var også en ide.
    Håber i finder en løsning han bliver glad for.

    SvarSlet
  5. Jeg tilslutter mig ideen med at forsøge at få nogle flere med til Fårup sommerland. Og ideen med at dele i hold. Forslag og afstemning i klassen/klasserne. Ellers synes jeg også, at løsningen med en familietur lyder rigtig god. Jeg er sikker på, at Line sagtens kunne vælge Fårup Sommerland fremfor en shoppetur.

    SvarSlet
  6. Bliver dybt berørt af din historie. Har en datter der havde det på samme måde i det meste af sin skoletid, og for så vidt også i gymnasiet og på uni..var aldrig en del af fællesskabet, men hun er sej og viljestærk og kæmper sig til en tilværelse der også har et socialt indhold.
    Det er sjældent, at alle i klassen vil det samme på Blå mandag, og hvis man forsøger at lave et fælles arrangement så ender det som regel med, at et par stykker alligevel ikke deltager. Er der ikke en enkelt eller to som vil med, så kunne man lave en familietur og så tage dem med? Og når de kommer i skole igen, så har de garanteret haft den bedste dag af alle.

    SvarSlet
  7. Tusind tak for alle jeres kommentarer. Vi har i forældrerådet forsøgt at lave nogle hold, med forskellige tilbud selvfølgelig tager Anders med til det som han mener måske kunne være sjovt nok. Begge 7. klasser har ønsket at spise morgenmad sammen og vi har af præsten fået lov til at starte sammen i sognegården. Han ved godt at man nogen gange må gå på kompromis, men det største problem er jo nok at han ikke rigtig taler med nogen af de andre. En familietur til Fårup kunne sagtens være en mulighed, men ikke på Blå Mandag, for der er kun adgang for konfirmander, men det kunne jo sagtens blive i sommerferien, som du skriver, Lisette. Heldigvis er han selv indstillet på at få en god dag ud af det, så det skal jo nok gå.

    SvarSlet