fredag den 22. januar 2010

Et ordentligt brød

I går eftermiddags bagte jeg sammen med Anders et dejligt stort groft brød.

Det fyldte næsten hele ovnen. Jeg brugte en opskrift, jeg har fået af en kollega, som jeg endnu ikke har prøvet før og først bagefter tænkte jeg at der måske egentlig var til 2 brød. Nå, men pyt, med så stort et brød er der vel til at par dage, tænkte jeg.

Her til morgen blev jeg langt klogere og kan konstatere, at brødet næsten er forsvundet som dug for solen. Fire drenge har i hvert tilfælde gjort deres, hold da op, hvordan skal det ikke gå, når de alle på én gang bliver teenagere...

Skulle du være blevet fristet, så kommer her en opskrift:

2½-3 dl kerner og/eller flager koges i
3-4 dl vand i ca. 2-3 min.
8 dl kærnemælk tilsætter og
50 g gær røres ud heri. Derefter tilsættes
3 tsk. salt
100 g sirup
400 g sigtemel
800 g hvedemel

Dejen, som er noget klistret, hæver 1 time

Æltes, deles i 3 og flettes

Hæver igen denne gang en ½ time og bages ca. ½ time ved 175 grader i varmluftsovn.

God fornøjelse og velbekomme

2 kommentarer:

  1. Tak for opskriften, den vil jeg prøve. Her hos os er det hjemmebagte brød også hurtig væk og vi tæller bare 3 medlemmer :-)

    SvarSlet
  2. Uhm, hvor ser det dejligt ud, Charlotte! Ja, fire drenge må kunne sætte en del til livs :-)

    SvarSlet