fredag den 25. februar 2011

Krydderurterne

i min vindueskarm er noget ganske nyt. Den eneste friske krydderurt der jævnligt har fundet vej hertil tidligere er basilikummen. Nu skal der imidlertid bruges flere krydderurter i de opskrifter jeg følger fra Go' Kuren, så jeg tænkte, at jeg måtte prøve af udvide horisonten. De smager jo himmelsk, jeg er bare aldrig tidligere kommet rigtig i gang med at anvende dem. En anden side gevinst ved krydderurterne er at de faktisk pynter fint i vindueskarmen og det kan æstetikeren i mig godt lide:)

Bruger du friske krydderurter?

6 kommentarer:

  1. Jeg må hellere prøve at læse lidt på de opskrifter, for jeg er også indsnævret til basilikum og en enkelt gang en tot persille.

    SvarSlet
  2. Susanne, det lyder præcis lige som her. Og det er jo ikke fordi vi ikke kan li' dem, skal måske bare lige lære at bruge dem:)

    SvarSlet
  3. Uha....hvor ville jeg gerne svare: "Ja, selvfølgelig", men sagen er at det primært bliver NÅR jeg har en opskrift en krydderurt skal i, at de finder plads i vindueskarmen (og så får jeg desværre kun brugt lige det, der skal til og efter et par dage ryger resten ud, for der er den visnet)

    SvarSlet
  4. Ja - især om sommeren hvor de hentes i haven. Jeg synes dem man køber om vinteren kan være lidt smagsløse (undtaget basilikum), så da er det kun når en opskrift kræver det. Og ja, jeg synes også dem man køber nemt bliver tørre - men så bruger jeg dem jo bare som tørrede krydderurter.
    Friske krydderurter smager bare bedre og af mere end de tørrede.

    SvarSlet
  5. Min vindueskarm ligner din, Chalotte - frisker krydderurter pynter fint i køkkenet :-) Vi har altid tre eller fire slags og bruger det mest til det grønne drys eller i salater.

    SvarSlet
  6. Moster Tulle, sådan plejer det også at være her, men denne gang VIL jeg altså prøve om jeg ikke kan blive lidt flinkere til at få dem brugt.

    Kirsten, jeg kan sagtens forestille mig at de smager af mere når det er sommer. Jeg håber jeg kan holde liv i mine til frosten er af jorden, så de kan plantes ud:)

    De pynter rigtig fint Madame, men desværre ser min vindueskarm ikke altid sådan ud, håber dog, at jeg denne gang får lært at få brugt urterne:)

    SvarSlet