onsdag den 4. november 2009

Umiddelbart kan jeg finde tre...

...Jeg henter lige en læge. Sådan lød ordene fra en sygeplejerske for mere end 10 år siden, da jeg blev scannet 12 uger henne i min graviditet. Og så gik hun.

Jeg tror ikke jeg er i stand til at sætte ord på hvordan jeg havde det efter den melding. Palle var den første til at åbne munden og hans reaktion var: Åh nej, så er bilen for lille. Er det ikke typisk for en mand. Ikke at jeg ikke kan følge ham, for vi havde lige købt vores første og eneste helt splinter fabriksnye bil - en Opel Astra, mørkeblå metallak og i luksusudgave med læderrat og træpaneler, jo den var da flot. Men det var en bil og vi ventede trillinger.

Vi havde meget blandede følelser begge to ved den scanning, og da lægen efter scanningen havde konstateret, at der altså kun var de tre og at det så ud til de var enæggede, tilbød han at vi kunne få foretaget en fosterreduktion. Vi var stille et øjeblik, men efter en lille ordløs diskussion blev vi enige om, at det ville vi ikke tage imod. Moder natur havde spillet os et pus og besluttet at vi skulle have tre på én gang, og skulle det alligevel ikke være sådan, så måtte moder natur også klare den.

Da vi skulle have Anders havde vi kæmpet for sagen i næsten 3 år og jeg havde nået at få én enkelt hormonkur og ægløsnende indsprøjtning uden resultat. - vi klarede den selv mens fertilitetsklinikken holdt sommerferie. Så vi turde ikke vælge nogen fra, vi kunne jo risikere at det kalium de ville sprøjte ind i hjertet på den som ikke skulle have været der, kunne vandre gennem moderkagen til de andre, for så at ende med at der slet ikke var nogen børn alligevel. Tak, men nej tak.

Vi tog udfordringen og i morgen er det 10 år siden vores tre små dejlige drenge kom til verden, 10 uger før termin.

9 kommentarer:

  1. Ja, det må være noget af en besked at skulle sluge ;)
    Jeg tror heller ikke jeg kunne vælge en fra.

    Tillykke med de 3 herlige drenge !!

    Yt

    SvarSlet
  2. Jeg kan slet ikke forestille mig. hvordan jeg ville reagere på den besked:-) Og i dag kan du da ikke undvære en eneste af dine drenge, vel. Men det må godt nok ha`været hårdt, for din store dreng var jo stadig lille:-) Rigtig hjertelig til lykke med fødselsdagen i morgen !

    SvarSlet
  3. En sterk historie om en flott beslutning!
    Lykke til med feiringen ;o)
    Vakre tanker fra K@ri*

    SvarSlet
  4. Tak, Yt. Den skulle lige bundfælde sig og det har på alle måder været en udfordring, men en skøn en af slagsen.

    Du har helt ret Irene, der er aldrig én for mange, og storebror har klaret det helt fantastik, han er en rigtig en af slagsen med stort S:-)

    Tak, Kari. Beslutningen var nu ikke så svær, men det var en hård graviditet og nu fejrer vi så den første runde fødselsdag:-)

    SvarSlet
  5. Et dejligt indblik i de tanker man kan have i sådan nogle øjeblikke - tak for det. Det må have være meget overvældende - på så mange måder ...
    - og så lige et meget hjertelig tillykke med de 3 skønne "knejter" i dag :-)

    SvarSlet
  6. For snart mange år siden arbejdede jeg på en gynækologisk afd. hvor gravide også lå til aflastning (og hvad de ellers kunne finde på at ligger der for)
    En kvinde var indlagt til observation..blev scannet og der var een, næste uge blev hun scannet igen og der var to...næste uge samme procedure og der var tre små fostre....så sagde hun :"Nu vil jeg ikke scannes mere!"
    :-) Hun lå hos os længe og fik tre dejlige piger :-)
    Til jul sendte hun os et kort, hvori hun beskrev hvor meget vasketøj der var vasket, hvor meget baby mælk der var lavet
    Stort arbejde med 3 børn på samme tid, men sikkert også SKØNT

    SvarSlet
  7. STORT tillykke med dem :-)))).

    KH Gittemay

    SvarSlet
  8. Tusind, tusind tak allesammen og ja, det har været et stort arbejde både på godt og ondt, men det første år var det værste og så havde vi endda hjælp 30 timer om ugen:-)

    Og Anne, jeg kan godt forstå kvinden hos jer ikke ville scannes mere og tro mig, jeg kan fortælle, at vasketøjet ikke bliver mindre med tiden:-)

    SvarSlet