onsdag den 10. februar 2010

Guldkornssmåkager

Jeg har en lille kinabog, som min mor forærede mig, mens jeg stadig var barn. "Den er til opskrifter", tror jeg nok hun sagde. Hun har selv en lille rød kinabog fyldt med en masse dejlige opskrifter og inden jeg flyttede hjemme fra, var en del af disse opskrifter skrevet over i min lille kinabog. Jeg har siden skrevet en masse andre opskrifter i den og børnene ved godt, at når kinabogen ligger fremme, så er det bagetid. I dag er ingen undtagelse. Bogen ligger på bordet og der skal bages. Jeg skal nemlig for en gangs skyld have noget med til aftenvagternes aftenskaffe. Det er da også hele tiden, synes jeg, jeg skal da vist lige kigge over skulderen på min kollega, som laver "noget til kaffen-planen". Nå, men de sidste mange aftener har vi fået købe brød af den ene eller anden art, så i aften må det være på sin plads med en småkage. Jeg har en halv pakke guldkorn, som ungerne ikke rigtig gider at spise, så den bliver udgangspunktet for mit bageri. Jeg har nemlig en gammel opskrift på guldkornssmåkager, "kopieret" fra min mors røde kinabog. Hvor hun har opskriften fra, må guderne vide.

Dejen, som består af lige dele margarine, sukker og mel tilsat bagepulver, vanille og en masse guldkorn, er en smuldret dej. Den sættes på pladen med 2 skeer og bager ca. 10 min ved 200 grader og vupti!, så har man de lækreste sprøde småkager, som varmt kan anbefales.

8 kommentarer:

  1. Dem har jeg også førhen bagt, de smager godt. Opskriften er også fra min desværre afdøde mor. Det kunne være de skulle prøves igen.

    SvarSlet
  2. Det lyder da spændende, og når nu manden elsker guldkorn, så var det måske ikke så tosset ;-)
    Er der en mere specificeret opskrift, eller er det på gefühl?

    SvarSlet
  3. Uhm, dine guldkornssmåkager lyder rigtig lækre! Og sikke en fin idé med kinabogen. Egentlig burde jeg skrive mine yndlingsopskrifter ind i en bog som din - for man bruger jo de samme opskrifter igen og igen :-)

    SvarSlet
  4. Xanita, jeg bruger 150 gr af både margarine, sukker og mel, 2 tsk bagepulver og 2 tsk. vanille samt 4 dl guldkorn. Margarinen skal smeltes og de øvrige ingredienser tilsættes i nævnte rækkefølge. Denne gang lavede jeg dog dobbelt portion, for jeg kan jo ikke bage småkager og tage dem med på arbejdet uden der også efterlades nogle her hjemme.

    Madame, du har ganske ret, jeg bruger også de samme opskrifter igen og igen, men en gang i mellem sniger der sig nye favoritter ind og så er det rart med bogen, for så kan man også altid vende tilbage til "de gamle", hvis man pludselig skulle få lyst til det:-)

    SvarSlet
  5. Mange tak for opskriften :-)

    SvarSlet
  6. dine fastelavnsboller kan vel også spises efter fastelavn? De ser rigtig lækre ud, mon du vil ligge opskriften ud. uhm.

    flitig læser

    SvarSlet
  7. Mine kunne slet ikke hænge sammen, hvilket var rigtig ærgeligt. Har fulgt opskriften til punkt og prikke, men kan ikke finde ud af hvad jeg har gjort forkert.. Det var godt nok en smuldret "dej" som du skriver, men måske lige til den gode side :( Øv øv...

    SvarSlet