onsdag den 28. april 2010

Tjek, tjek, tjek

Tærter, tjek
Små frikadeller, tjek
Pestobrød, tjek

Dejligt når man kan vinge af på sin huskeseddel. Jeg fortsatte i går efter tærterne, med at lave pestobrød og små frikadeller. Det hele er nu frosset ned, klar lige til at tage op igen når det skal bruges i næste weekend. Jeg glæder mig:)

Disse pestobrød er helt fantastiske, særligt til en tomatsalat. Det er faktisk bare en gærdej lavet med pizzamel der æltes i næsten 10 min. hvorefter den hæver i 2 timer, inden den slåes ned, rulles ud og smøres med pesto.

2 kommentarer:

  1. Har du noget der ligner en opskrift på det pestobrød? For os der ikke bare lige laver en gærdej ;-)
    De lyder som om de vil passe perfekt på buffeten til min kærestes 40 års fødselsdag.

    SvarSlet
  2. Britta og hvem det ellers kunne interessere, jeg bruger:

    30 g gær
    6 dl vand
    3-4 spsk olivenolie
    1 spsk salt
    1 kg pizzamel

    Gæren skal opløses i det håndvarme vand. herefter tilsættes salt, olie og mel til den kan æltes på bordet. Ælt dejen i ca. 10 min, men du løbende tilsætter resten af melet.

    Kom 1 spsk. olie i en dyb skål og vend dejen rundt heri, så der kommer olie på alle sider. Tildækkes og hæver ca. 2 timer.

    Slåes ned og rulles ud til ca. 40 x 20-30 cm, smøres med pesto og rulles sammen som en roulade. Hæver til dobbelt størrelse og bages 25-30 min ved 220 grader.

    SvarSlet