torsdag den 29. april 2010

Hvededag

Det der med hveder, det er en fast tilbagevendende tradition her i huset og de er netop købt og théen dertil er brygget.

I Jyllands Posten kan man her til morgen læse, at det oprindeligt var fordi bagerne, og selvfølgelig alle andre, ikke måtte arbejde på bededag, at de bagte hveder dagen forinden. Disse kunne så varmes og nydes på den store bededag. Som tiden er gået siden dengang i 1600-tallet, er det blevet til aftenen før bededag, man spiser de skønne ristede hveder. Gerne sammen med en kop god thé.

Jeg er tyvstartet og har sat tænderne i årets første hvede. Den smager skønt:)

Skal du også have varme hveder i dag?

3 kommentarer:

  1. Jeps jeg har lige fået de lune hveder til aftenskaffen, i morgen når jeg kommer hjem fra arbejde, vil jeg...(hvis energien er der)...bage nogle selv.

    SvarSlet
  2. Det ser meget lækkert ud, Charlotte - vi glemte desværre at købe hveder i går, selv om det er en hyggelig tradition, min mor indførte for mange år siden.

    SvarSlet
  3. Bebiane, det lyder rigtig lækkert med hjemmebagte hveder.

    Madame, en skam du ikke bor lige om hjørnet, vi har rigeligt, da vi kom til at købe ind uafhængigt af hinanden:)

    SvarSlet