fredag den 18. september 2009

Husk de positive ting


Vi var til forældremøde i går. Sikken en svada. Jeg synes næsten lærerne fik det til at lyde som om der er rent ragnarok inde i 3. B. Som om de er en flok vilde bavianer. Jeg forstår det ikke helt. Vores drenge tæller jo en stor del i den klasse og vi har ofte, ja næsten dagligt huset fyldt med børn efter skoletid, og jeg genkender slet ikke billedet. Hos mig skal de selvfølgelig heller ikke undervises og sidde stille, der kan de hygge sig, med lige netop de ting de synes er sjove. Men der ER åbenbart meget uro i klassen og eleverne har tilsyneladende ingen som helst respekt for lærerne, de bliver ved med at lege og snakke efter klokken har ringet ind og læreren er kommet. Nogle kommer slentrende ind i klassen flere minutter efter ringetid og skaber dermed igen uro. De husker ikke lektierne og glemmer også at skrive navn på bøgerne. De snakker i timerne og ser ind i mellem sit snit til lige at liste hen til den kammerat som sidder længst væk for lige at give en besked, som absolut ikke kan vente til frikvarteret. Alle vil høres og ses. Det er et problem, og vi må prøve at løse det i samarbejde. For naturligvis skal de komme ind til timerne og holde mund når undervisningen er i gang og selvfølgelig bliver man på sin plads også selvom man ind i mellem skal lave noget, man måske ikke synes er helt interessant. Det, som falder mig for brystet, er, at jeg synes, lærerne glemmer at fokusere på det, eleverne så er gode til og det de godt kan. Jeg hører ikke, de fortæller om dage som er gået godt, eller husker at fortælle "lille Bo" den dag han så bliver på sin plads eller holder sin mund når undervisningen starter, at han faktisk har gjort det godt. Eleverne siger selv, at de har hørt, at lærerne er trætte af at undervise i 3. B fordi de er så urolige og den nye idrætslærer kalder idrætstimerne for tumult, for det føler han der er. Det er for mig uhensigtsmæssigt og nogle af drengene kunne måske synes det er lidt sejt at gå i den urolige klasse og når man nu alligevel hele tiden får at vide, at man er en urolig klasse, så kan man jo også lige så godt være det. Børn er jo børn. Jeg siger bestemt ikke det er ok som det er nu, men jeg ville ønske lidt mere fokus på det positive:-)

Hvad er din mening?

7 kommentarer:

  1. Jeg sidder lige her og måber, Charlotte. Vi deltog ganske vist ikke igår - men det der har jeg simpelthen ikke opfattet eller hørt om. Lukas fortæller slet ikke sådanne historier. Jo, der bliver vist snakket en del - men det der lyder for vildt. Jeg tror, jeg var blevet meget vred, hvis jeg havde været der - for du har helt og aldeles ret: hvor er det positive.
    Selvfølgelig skal der ikke være uro osv. osv. - men et eller andet må altså være kørt helt af sporet, siden problemet lige pludselig er blevet så stort. Hm - tænke tænke. Opbakning fra forældrene synes jeg jo heller ikke, de mangler...Nu bliver jeg virkelig ærgerlig over, at det lige var dét ene møde, vi ikke kunne komme til.

    KH Gittemay

    SvarSlet
  2. Gittemay, det kom også helt og aldeles bag på mig. Mine drenge kommer nemlig heller ikke hjem og fortæller noget, men det gør åbenbart nogle. Det kort af det lange er, at vi blev enige om lige at vende med poderne, hvordan det er man går i skole, altså sidder stille og tier stille i timerne, kommer ind når det ringer osv. osv. Og så skal Malene prøve sammen med klassen at lave nogle regler for hvad der skal være gældende i 3. B, for at det er rart for alle at være der. inkl. lærerne. Men der var lidt røde ører, da et par af os forældre efterlyste lidt mere fokus på de positive ting. Man må gerne rose og gerne på en sådan måde at de andre elever også synes det ville være rart at blive rost foran kammeraterne, det kunne være en motivationsfaktor:) Fortvivl ikke, jeg tænkte nok du ville læse med her, så du har hermed fået dit eget lille referat og husk vi løfter i flok;)

    SvarSlet
  3. Jeg synes, du har ret, Charlotte! Når man kritiserer, begynder man altid med at give rundhåndet positive kritik - og bagefter taler man om det, man kunne ønske sig anderledes. Det er alfa og omega når man efterkritiserer radio - og tv-udsendelser (og børn) ;O)
    Er der ikke noget, der hedder 'klassens time' for den slags kan tales igennem med børnene?

    SvarSlet
  4. Jo, madame det er der og i dag har ungerne såmænd i fællesskab lavet klasseregler og vi for vores vedkommende har taget en lille snak med vores tre poder, nu håber vi så bare det hjælper OG at de andre forældre også taler med deres børn OG at læreren husker at rose, når det er påkrævet:)

    SvarSlet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Jeg fortvivler ikke - men indrømmet: jeg havde liiiige en lille snak med Lukas, for at høre hvordan landet sådan ligger :-). Han var nemlig ret snakkende før sommerferien - og selvom han bedyrer, at han nu 'er meget stille', kunne han godt mistænkes for at være blandt de smølende, når klokken ringer :-). Hvilket han (heldigvis) også benægter. Til gengæld kunne han oplyse, at han oplever, at det handler om 6-8 børn - og altså langtfra hele klassen, hvilket man godt kunne få indtryk af. Og han er VIRKELIG træt af at få at vide, at klassen er 'træls'. Meget forståeligt - for det er jo netop her, det positive kommer ind i billedet. Synes det er meget sørgeligt, hvis børnene oplever, at de kun opfattes som belastende.
    Og ja - vi løfter i flok. Heldigvis. Men det undrer mig stadig voldsomt, at forældreintra ikke har været i brug - eller at man ikke oplyste om situationen i mødeindkaldelsen. Ja altså jeg undrer mig virkelig.
    Men vi må jo bare klø på :-)))).

    SvarSlet
  7. Det forstår jeg godt, Gittemay. Det undrer også mig.

    SvarSlet