tirsdag den 5. januar 2010

Hverdag i januar

Udenfor mit vindue står himlen og jorden næsten i ét. Det har sneet hele morgenen og det sneer endnu. Det generer ikke mig, men jeg er ikke så glad for at jeg skal ud og køre senere i dag, når arbejdet kalder. Jeg må køre efter forholdene og håber andre bilister gør lige så. Men smukt er det, det kan vi ikke komme udenom. Jeg kan mærke mit hjerte sukker efter en skiferie, når vejret er som det er for øjeblikket, bliver jeg mindet om hvor skøn sådan en ferie er. Desværre har jeg ikke været afsted siden jeg var helt ung, vel omkring de atten. Og jeg kommer det nok heller ikke foreløbig. Det vil være alt for dyrt. Seks personer på vinterferie med leje af ski, liftkort, skiskole osv. det løber let op i omkring tyvetusinde og det må vi erkende, at det har vi ikke lige stående. Så jeg må nøjes med at drømme og mindes.

Og så kan jeg heldigvis forevige denne vinter ved hjælp af mit kamera, for det må siges at høre til sjældenhederne at vi har så meget sne i så lang tid af gangen.

Men selv om det er en kold januar dag, så er der dejligt varmt indenfor og varmen kommer til dels fra ovnen, den har nemlig været i gang her til morgen.

Det er igen min tur til at medbringe brød til aftenvagts aftenskaffen og jeg ved mine kolleger sætter pris på hjemmebag:-) Og et brød er ikke nok. Jo, måske nok til mine kolleger og mig, men familien herhjemme ville blive nok så utilfredse, hvis jeg kun bager brød for at tage det med på arbejdet, så et ekstra må der til.

Det er blevet godt kan jeg hilse og sige, lækker sprød skorpe og fyldt med kerner, uhmmm! Jeg har grahamsmel, knækkede rugkerner og knækkede hvedekerner, solsikkekerner, græskarkerner og hørfrø i denne gang og i bunden af formen dryssede jeg solsikkekerner og på toppen af brødet sesamfrø. Men man kan komme hvad om helst i man lyster, det bliver f.eks. også godt med valnøddekerner.

Brødet er lavet efter en opskrift jeg har fået af en kollega, jeg kalder det "Jettes lynbrød" og hvis du har lyst, så kommer opskriften her:

5½ - 6½ dl lunken vand

1/3 pk gær

3 - 4 tsk. salt

ca. 675 g mel (mindst halvdelen skal være hvedemel. Den anden halvdel kan f.eks. være grahamsmel, durummel, skårne hvedekerner, valnøddekerner, græskarkerner eller lignende.

Alt røresgodt sammen med en grydeske.

Stilles i køleskab natten over eller bare 6 - 8 timer, gerne længere.

Hældes ud på en plade med bagepapir eller i en form eller i en lille bradepande.

Bages ved ca. 225 gr. i en forvarmet ovn (varmluft) eller 240 gr. traditionel ovn i ca. 40 min.

Velbekomme og god fornøjelse, det er lynhurtigt at lave og man behøver ikke at få fingrene i dejen, ideelt hvis man ikke bryder sig om klistrede fingre.

8 kommentarer:

  1. Uhm, dine brød ser vanvittig lækre ud, Charlotte!

    Jeg kan godt forstå, du længes efter skiferie - kunne I ikke købe brugte ski til jer alle sammen og tage på nogle udflugter, hvor I bor?

    SvarSlet
  2. Mums, den brødopskrift lyder til at være lige mig, den er hermed hapset, tak!

    SvarSlet
  3. gad vide om du er taget afsted? God vagt og dine kolleger er heldige at få hjemmebagt brød :-)

    SvarSlet
  4. Madame, jeg er mest til alpint, og vi har ingen bakker ej heller noget der bare ligner bakker der kan anvendes i nærheden og mine børn har aldrig haft et par ski på, men engang, hvis vi kommer til penge, så SKAL vi afsted;-)

    Tineke, velbekomme, du kan godt glæde dig.

    Lene, jeg er kommet afsted, så må vi se om der møder nogle nattevagter ind, så jeg kan komme hjem igen. Her er heldigvis stille og roligt indtil videre og kollegerne glæder sig til aftenskaffen:-)

    SvarSlet
  5. Den opskrift er lige snuppet :-). De brød ser da bare for gode ud :-).
    Ja - vi er jo så hjemme idag. For vi kan ikke komme ud :-). Skiferie er en skøn ting - det er absolut på dage som idag, jeg glæder mig over vores 'norske forbindelse', som har medført mange og dejlige skiferier :-)

    KH Gittemay

    SvarSlet
  6. Åh, Gittemay, jeg bliver helt misundelig;-) Men I har da god tid til at få pakket kasserne ud, når I ikke kan komme ud:-)

    SvarSlet
  7. Jeg snuppede snuppede også lige din opskrift, men jeg synes ikke jeg kan få dem gennembagt. Kan det godt passe at dejen er næsten ala vaffel dej???
    Eller er det mig der har gjort noget galt???
    Har kun prøvet den ene gang kan jo være næste gang er bedre men skal bare lige være sikker på at dejen er ret "tynd" og klistret.
    Heidi Behrndtz

    SvarSlet
  8. Heidi, dejen er meget tynd og hvis man kommer for mange kerner i kan den godt blive lidt klæg, jeg har ofte bagt brødet i en lille bradepande, det bliver faktisk bedre, med dog et ikke så højt brød. Det er som om bagetiden skal forlænges hvis man bruger franskbrødsform.

    SvarSlet