mandag den 13. december 2010

Julehilsner bringes ud, af en smuk luciabrud...

... Sikken travlhed vi dog alle har til denne fest. Linierne er fra en skøn julesang jeg hører dagligt i denne tid. I dag er den lidt mere aktuel end ellers, da det jo er Luciadag. Jeg er ikke helt klar over hvor meget denne dag stadig fejres, men da jeg var barn, var jeg hvert år ude og gå Lucia optog. Et år fik jeg endda lov til at være "brud" med krans med levende lys i håret - jeg husker det var stort. Vi gik på plejehjem og også i skolen og i kirken, hvor jeg var spejder. I Sverige er det en stor tradition og jeg har læst mig til, at grunden til Luciabruden har kransen med lys på hovedet, er for at have begge hænder fri til at kunne hjælpe de syge og gamle. Det er særdeles godt illustreret af Carl Larsson på billedet herunder.

Julehilsenerne de bliver nu til dags bragt ud af posten, og jeg er i fuld gang med at få dem skrevet. Jeg elsker selv at modtage julehilsner, så selvfølgelig skriver jeg også en del selv, mig generer det ikke at portoen stiger, det er kun den ene gang om året, jeg sender mange hilsner og det er et bevidst valg:)

Jeg har været lidt stille på bloggen den sidste uges tid. Det skyldes, at jeg efter at være blevet rask igen blev overtalt til endnu en lille tur til Rikshospitalet i Oslo, de havde hårdt brug for hjælp, men resten at året, må der være andre der kan hjælpe, jeg vil holde resten af december og jul i ro og fred med min lille familie:) Mens jeg glæder mig over, at jeg var heldig at vinde i Christuntes give away. Det smukke smukke Cascade garn ligger lige ved siden af mig og venter på, at jeg skal få tid til at finde ud af hvad det skal blive til:) Det har så smukke farver, at billedet slet ikke viser det fyldestgørende.

4 kommentarer:

  1. Det er hyggelig med julekort, det er jo bare en gang i året og hvilket hell du hadde som vant det flotte cascadegarnet. Men så har du jå vært flink med pinnene da. Knus, Kristin

    SvarSlet
  2. Lucia er en smuk tradition. Vi har haft optog på skolen i dag, og selv de friskeste drenge bliver blide som lam med hvidt tøj og lys i hånden.

    SvarSlet
  3. Tak, Kristin, jeg er rigtig glad for garnet:)

    Eva, jeg bliver altid så rørt, når jeg ser et Luciaoptog, desværre har mine drenge aldrig kunnet overtales:)

    SvarSlet
  4. Jeg elsker også farverne i det garn...

    SvarSlet